Jak utrzymywać formę?

Jak kontrolować swoją sylwetkę by być w niezmiennej formie?

Sylwetka Cię zadowala, jak to mówią “nic dodać, nic ująć…”. Pewnie wiele osób zastanawia się jak utrzymać wypracowaną sylwetkę. Wpływ na to ma kilka czynników, które omówię w niniejszym artykule.

Pierwszym, ważnym czynnikiem jest dieta. Powinieneś spożywać dziennie tyle kalorii ile wynosi Twoje dzienne zapotrzebowanie. Spożywanie mniejszych ilości kalorii wpłynie na zmniejszenie wagi, zwiększenie zaś spowoduje tendencję odwrotną. Podaż białka powinna być stała. Ilość węglowodanów może się wahać. Kiedy zdarzy Ci się jednego dnia zjeść więcej niż zakładałeś, to w następnym dniu lub dniach zjedz mniej niż wynosi Twoje zero kaloryczne.

Drugim czynnikiem jest odpowiednia objętość treningowa. W celu utrzymania masy mięśniowej powinieneś trenować ani zbyt ciężko, ani zbyt lekko. Trening 3-4 razy w tygodniu zupełnie wystarczy. Możesz trenować z planem FBW, Push Pull, czy góra- dół. Nawet będzie tu odpowiedni trening typu split czyli wydzielenie treningu na poszczególne grupy mięśniowe.

Ilość serii powinna być o 20-40% mniejsza względem okresu masy. Czyli jeśli wykonywałeś w danym ćwiczeniu 4 serie to zrób 2-3 serie ćwiczenia. Dobierz obciążenie tak, aby w ostatniej serii wykonać najcięższą pracę np. o 2-3 powtórzenia od upadku mięśniowego. Raz w miesiącu możesz zrobić bardziej cięższy trening jeżeli czujesz, że Twoja siła I wytrzymałość spada.

Wyznacznikiem utrzymywania wypracowanej sylwetki powinna być stała kontrola w lustrze. Jeśli widzisz, że Cię podlewa, mięśnie stają się mniej wyraziste to znak, że należy odjąć nieco kalorii. Natomiast, jeśli widzisz I czujesz, że tracisz na wadze, dodatkowo spada siła to powinieneś z umiarem zwiększyć spożywane kalorie.